7 Ocak 2018 Pazar

Wattpad vs. Öz !!!

Selamlar millet, kaptan pilot Öz konuşuyor!

Nasılsınız efendim, görüşemiyoruz bu aralar?  Size yepisyeni bir konu ile gelmek isterdim aslında ama bu aralar wattpad nefretimi o kadar körüklüyorlar ki, bu konuda konuşmadan edemedim. Wattpad nedir bilmiyorum sen neden bahsediyorsun diyorsanız sizleri şuraya alalım. Aaaa Öz beni uğraştırma özet geç diyenler için de kısaca açıklayalım. Wattpad geneli genç kız olan bir kitlenin online hikaye paylaştıkları bir platform. Benim keşfettiğim kadarıyla 8-16 yaş okuyucu kitlesi var ama son zamanlarda fark ettiğime göre ise yazar yaş aralığı baya 20'lere kadar falan çıkıyor. Şaşırtıcıdır ki yazar yaşı arttıkça kalite artmıyor.

*Buraya minnak bir dipnot eklemek istiyorum. Gamga'nın bir önceki yazıda oluşturduğu playlisti dinlerken yazıyorum şu an. O yüzden ona buradan bir selam çakmak, arada sevgimiz depreştiğinde yaptığımız kaşı gözü oynayan surattan yollamak istiyorum...
**Minnak dipnot iki : Bıcır bıcır, şeker mi şeker bir başlangıç olmadı yeni yıla ama affedin...

Benim wattpad ile savaşım çok öncesinde başladı demiştim, taaa iki kanki olan kuzenim ve yeğenim wattpad okumaya HATTA BİR SÜRE SONRA ORADA HİKAYE YAZMAYA başladıkları zaman. O zamandan beri de bu savaşın gizli eycını olarak görev yapmaktayım. Bu görevin başında çok yalnızdım dostlarım ama son zamanlarda wattpade nefret kusan insanlar çoğalmaya başladı ve bu beni inanılmaz mutlu ediyor. Takdir edersiniz ki bunu görür görmez bu insanların peşine düştüm ve doğal olarak wattpad dünyasına geri döndüm.

Ahh pıtırcıklarım ahh. Bu gözler neler gördü neler? Gerçekten öyle bir özelliğim olsa gözlerim kan ağlayabilirdi. Ben wattpadde hikayelere baktığımı söylemiştim ama gerçekten tam olarak incelememişim yeni fark ettim. Öncelikle hiç kategorilere bakmamışım mesela.

-Fantastik diye bir kategori zaten varken neden vampir, kurt adam kategorileri var?

Buradaki kategorileri genel olarak bir değerlendirmek gerekirse vampir, kurt adam, fantastik kategorileri mantık hatalarıyla bezenmiş hikayelerle dolu. Fantastik yazan insanın düşünmesi gereken ayrıntılar yok. Bir vampir hikayesinde vampirlerin çocuğu olmaz benim babam melez annem kurt o yüzden ben doğdum dedikten 2 paragraf sonra başka biri benim annem babam vampir ben 16 yaşıma gelince babam beni de vampire dönüştürmüş diyor. Ya sen yukarıda vampirlerin çocuğu olmaz demedin mi? Fantastik kategorisi böyle böyle ölüyor işte.

Genç kurgu, genç kız edebiyatı, romantik kategorileri ise tamamen maço, kaslı, bazen mafya, bazen psikolojik problemli bir erkeğin, saf bir kızla yaşadığı aşkı anlatıyor. Bu arada bu hikayelerde güçlü olduğu iddia edilen kız karakterler de var ama hepsi saf sadece farkında değiller.

Hayran kurgu kategorisine ise sapkınlık kategorisi diyorum ben. Geneli BTS (güney koreli bir boy band) ile alakalı. Bir kısmı eşcinsellikle, bir kısmı öğretmen aşkı ile, bir kısmı ensest ile, kalanı ise çeşit çeşit fantezilerle alakalı. Zaten sapkınlık kategorisi dememin nedeni de bu.

Mizah kategorisi ise karşılıklı laf sokan -soktuğunu düşünen- ergenler ve bol küfürle dolu.

Korku kategorisi çeviri hikayelerle dolu. Kendi yazıp da başarılı olan belki vardır ama benim baktıklarım hep çeviriydi.

Bilim kurgu kategorisinde ortalamanın baya üzerinde kitaplar buldum. Sezarın hakkını sezara vermek lazım bu hikayeler -eğer çeviri değillerse- orijinal ve kaliteliler. Tek sorun yukarıdaki mafyalı hikayelerin her biri 25-30 milyon okunmuşken bu beğendiğim bilim kurgu hikayeler 3 bin 5 bin okunmuş.

Hikayeler öyle garip ki neler olup bitiyor anlayamıyorsunuz. Bir oradalar bir buradalar. O an kimin konuştuğu belli değil. Bir de kendilerini düzeltmek adına hiçbir şey yapmıyorlar. Birkaç hikayede düzenleniyor yazısı gördüm görmesine ama değişen hiçbir şey yok.

Gördüğünüz üzere genel olarak tam bir çöplük.Yaş kitlesi bu kadar küçük olan bir sitenin içerikleri pedofili, eşcinsellik, ensest, etik olmayan çeşitli ilişkiler... Bunları okuyanların yaş kitlesi beni üzüyor ama bir de bunları yazanlar var. 13-14 yaşında bu kızlar ya. Yani nasıl bu kadar ayrıntılı biliyorlar her şeyi, bu bilgi birikimi için ne kadar bu tarz kitaplar okudular?

Kızlarımız sitede saatlerini harcıyorlar. Bu zaman ve uğraştan sonra ise bunları gerçek sanmaya başlıyor, gerçek hayata uyarlamaya çalışıyorlar. Gerçek hayatta karşılarına çıkacak yakışıklı ve kaslı mafyayı bekliyor, hikayelerin baş karakteri gibi daha güzel olmaya çalışıyor, aynı kitap karakterleri gibi ailevi sorunlar yaşıyorlar. Kendilerini dünyanın merkezi sanıyorlar ve bu yüzden de bu hikayelere inanıyorlar. Hikayelerde öyle çünkü. Ya gerçekten ergenlik çok garip değil mi? 

Şimdi gelelim asıl benim bu yazıyı koşa koşa yazma sebebime. Youtube'da bir videoya denk geldim. (Link verip vermemeyi epey düşündüm ama vermeyeceğim çünkü kimseyi direkt okla işaret etmeyi sevmiyorum. Bir de zaten vakit kaybı olacak sizin için, ben size özetleyeceğim.) Bu videoda bir hanım kızımız yaklaşık 200 kez ben wattpad savunmuyorum diyerek  uzun uzun wattpad savunuyor. O wattpad karşıtı insanların düşüncelerini madde madde alıp hepsine kendince cevap vermiş. Ben de onun savunduklarını madde madde aldım ve hepsine kendi düşüncelerimle cevap vermek istiyorum.

-Kendisi wattpad kitaplarının iğrenç içeriklerini -haliyle- inkar edemiyor. Ama aynı yayınevinin başka bir kitabında da cinsellik olduğunu ve bunun neden bizi rahatsız etmediğini soruyor. 

Rahatsız ediyor. Ama sıkıntı şu. Yoldan 10 tane kız çevirelim. Bu 10 kızdan Kötü Çocuk'u bilmeyen çıkma ihtimali binde 1 ve o bahsettiği diğer kitabı bilme ihtimali de binde 1. Ben 24 yaşındayım ve bahsettiği +18 kitabı ilk defa onda gördüm.

-Ben Kötü Çocuk'u sevmedim de demiyorum sevdim de demiyorum.

Bunu diyor ama video boyunca sevdiğini ve sakladığını hissediyorsunuz :)

-Wattpad kötülüğün ana vatanı değil, her kitapta, filmde benzer içerikler var.

Tabi ki var. Ama ulaşımı daha zor. Benim 10 yaşındaki yeğenimin 20-25 TL biriktirip annesi olmadan bir kitapçıya gidip cinsel içerikli bir kitap alması imkansız, ama wattpad platformu bunu ona ücretsiz bir şekilde tek tıkla sunuyor.

-Yazarların hayal gücü mükemmel olabilir, sadece -de -da ayıramıyor diye yargılamayın.

Tamam mükemmel hayal güçleri olduğunu düşünelim. Bu kitaplara göz atsanız olayın sadece -de -da olmadığını anlarsınız. Yanlış yazılan kelimeler, yanlış yazılan tüm ekler, kimin konuştuğu belli olmayan konuşma cümleleri, başı olan ama sonu olmayan cümleler, başı sonu olup birbiriyle alakası olmayan cümleler vs. daha o kadar uzatabilirsiniz ki bu listeyi. Kimse mükemmel Türkçe kullanmak zorunda değil ama okuduğumuzdan bir anlam çıkarmamız için bizim en azından ortalamanın üzerinde bir Türkçe'ye ihtiyacımız var. Bir hikayeye göz gezdirdim. 25 milyon okunmaya sahip ve anlamsız o kadar şey var ki. Noktalamaların ve yazımların çoğu yanlış olduğundan 'ne oluyor, kim konuşuyor, ne konuşuyor, bu neden oldu şimdi' hiçbir fikrim yok.

-Redaksiyoncu denen bir şey var. Yazarların kötü yazılarını onlar düzeltiyor nasıl olsa.

Bir kere zaten redaksiyoncu diye bir kelime yok ama hadi ne demek istediğini anladığım için onu salıyorum. Redaksiyon işlemi her kitaba uygulanıyor evet. Her kitap düzenlemeden geçiyor. Ama bu redaksiyon işlemi aslında -çeviriler dışında- sadece son bir gözden geçirip yayına hazır hale getirme işlemidir. Wattpadi biraz inceleyen biri olarak söylüyorum o kitapların redaksiyon işlemini yapan kişi aslında kitabı baştan yazıyor. Çünkü normalde bir kitapta olmasını beklediğiniz hata sayısı sayfada 1-2 iken wattpad kitaplarında 2 cümlede bir. Bazıları da öyle hatalar ki -de -da eki ayırma değil yani cümlenin yarısı yok ya da yarısı saçma sapan. Bunların tümünü düzeltebilen de kitabın asıl yazarıdır zaten. Yazar denilen de sadece fikir sahibidir.

-John Green 5 kez yayınevlerinden red cevabı almış ama asla vazgeçmemiş. Onun da ilk kitabı basılsa kötü olurdu. Wattpad yazarlarının daha ilk kitabı, bunu göz önüne alın.

Kendi ağzınla da söylüyorsun işte ne güzel. Keşke wattpad yazarlarının da ilk kitabı basılmasaydı da kendilerini geliştirme şansları olsaydı. Biz de bunun yanlışlığından bahsediyoruz işte.

-Bu kitapları okuyanlar 10 yaşında. Siz 10 yaşında yaptıklarınızı düşünüp ah ne aptalmışım demiyor musunuz? Belki onlar da ileride pişman olacak, onlara kötü söz söylemeyin.

Ben de bundan bahsediyorum işte bu kitapları okuyanlar 10 yaşında. Adı üstünde çocuk! Düşünüyorum 10 yaşında pişmanlıklarım, utançlarım neler diye. En fazla bana alınan bir hediyeyi sevmediğimi söyleyip insanları kırdığım bir an geliyor aklıma. Bir de bu çocukların durumunu düşün. Sonradan utandıkları şeyin 'abisiyle ilişki yaşayan bir kızın kitabını okumak' olması üzücü olmayacak mı?

Ben 10-12 yaşında ensest, homoseksüellik, pedofili gibi küfre girmeyen ama kötü anlam içeren kelimeleri bilmiyordum. Şu an 10-12 yaş arası kızlar bunların hikayelerini yazıyor. Beni de üzen bu. 

Ya bu wattpad'e hem yazarlık hem de hikayeler için yaş sınırı gelecek, ya da bunları tekrar tekrar duyup platformunuzu savunmak zorunda kalacaksınız. Boşuna daha yolun başında canınızı sıkmayın wattpad severler.


Uzun bir yazı olduğu için sonuna kadar benimle kalanları ayrı seviyorum. Hepiniz benim ıspanaklı  böreklerimsiniz, yerim sizi. Öz yeteri kadar nefret kustuğu için artık kaçar.

Arivederçii^^(Öz)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder