10 Ağustos 2020 Pazartesi

Amatör Ressamdan Suluboyaya Giriş 101

Selamlar, selamlar. Kaptan pilot Öz konuşuyor. 
Ahh ahh konu başlığını görenler beni linçlemek isterlerse çok haklılar. Zira daha iki önceki yazımda 'suluboyaya neden başlayayım yeaa, N yapıyor işte ne güzel' diyerekten ahkam kesmiştim. Nasıl da tükürdüğümü yaladım görüyor musunuz dostlar! Ama bir bilseniz ne masum düşüncelerle nasıl bir naiflikle başladım ben bu sevdaya… Vallahi alnımdan bile öpersiniz. 

Öyleyse size bu işlere nasıl bulaştığımdan bahsederek başlayayım bu yazıya. Bir gün ben sevgili N’e aralıksız bir şekilde beğendiğim suluboya çalışmalarını gönderiyordum. ‘’Bunu bana yap köpeğin olayım, bunu bana yap yollarına halı diye sereyim kendimi, noooolluuuuuurrr’’ diye kuzumu darlarken ona da bir sinir gelmiş olacak ki ‘neden hep ben yapıyorum kardeşim, neden bir kere de sen bir şey yapmıyor ve bana hediye etmiyorsun’ diye atarlandı. O an benim beynimde bir ampul yandı. Bu konuşma Mayıs başı gibi yapıldı ve N’in doğum günü ne zaman dersiniz? BİR AY SONRA! Sonra ben dedim ‘ulan Öz, ayağına fırsat geldi’. N’e alacağımız hediyenin yanında el emeğim olan bir şeyler ekleme düşüncesi beni çıldırttı. Tabi o zamanlar suluboyayı bir ay içinde inanılmaz prof olacağım bir şey olarak görüyordum. Ahhh hayaller ahhh… 

Neyse efendim kararımı verdim. Ama şöyle bir sıkıntı var ki kaliteli suluboya malzemesi denilen şey epey pahalı. Ben de bu hobiyi yapabilecek miyim, sevecek miyim bilemediğimden büyük bir bütçe ayırmalı mıyım bilemedim. Sonra okuduğum birkaç blogda bunu düşünmeyin ve elinizde ne varsa başlayın dendiğinden bundan vazgeçtim ama elimdeki suluboyayı bulamadım. Yani o sırada bulamadım, suluboyayı ilerlettikten sonra buldum ama artık benim için gereksizdi. Onu da bırakayım yine de,  Renart'ın 12'li suluboyası.

Neyse bulsam onunla başlayacaktım ama bulamadığımdan şöyle bir suluboya başlangıç seti satın aldım.
İçinde 24 renk Giotto suluboya, Kosida 190 gr 25x35 cm resim kağıdı ve Daler Rowney 5'li fırçası vardı. Buradaki resimde fırçalar farklı. Artık seti bu şekilde satıyorlarmış. Başlangıç için gayet yeterli bir set. Tabi zamanla yeterli gelmiyor ama bu setle de gayet güzel işler çıkarabiliyorsunuz.

Şimdi artık setimiz de olduğuna göre başlayabiliriz. Ben size yöntem - teknik öğretecek değilim. Adı üstünde amatör ressam tavsiyeleri bunlar, o yüzden benim sürecimi anlatacağım. Ben ilk olarak suluboya tekniklerini öğrenmeye çalıştım ve bu konuda bana yardımcı olan birkaç kaynak vardı.
Teknik için önce bu videolardan yararlanabilirsiniz ve tabi en önemlisi izlerken siz de denemelisiniz. Başta ben de sürekli bunları deniyordum. Ne kadar fırça tutar, ne kadar boyama yaparsanız eliniz o kadar alışacaktır. Çünkü evet, videolar tekniği gösteriyor ama fırçaya ne kadar su ne kadar boya alacağınıza sizin eliniz zamanla alışıyor. Boya karıştırarak tonlara alışıyorsunuz. Bir kere sulu fırçayla geçtiğiniz yerden tekrar su geçmemeyi, bir yeri boyadıktan sonra kurumasını beklemek gerektiğini ve beklemezseniz karman çorman bir görüntü elde edeceğinizi ve bir boyayı beyaz boyayla değil suyla açmanın daha pürüzsüz göstereceğini zamanla öğreniyorsunuz :)

Tekniklere biraz elim alıştıktan sonra benimle çiz videolarına başladım. 
Bu tarz yeni başlayanlar için yapılan benimle çiz videolarında Türkçe kaynak bulmak biraz zor. Ama siz boyamayı takip ettiğiniz için dil bilmeseniz de onlara ayak uydurabilirsiniz. Daha sonrasında ise adım adım çizme videolarını bıraktım ve kanallarda kim neler çizmiş diye dolaşmaya başladım. Adım adım görmeden de fotoğrafını gördüğüm bir resmi çizmeye başladığım dönemler bunlar.
Bu nokta için size video değil ama bazı Youtube kanalları önereceğim.
  • Neredeyse Ressam
  • Atölye Lobi
  • Makoccino
  • Draw with Shiba
  • Wonder Forest
  • Emma Lefebvre
  • AhmadArt
Artık elim bu dönemlere geldiğimde iyice alışmıştı. Youtube'u bırakıp pinterestte daha çok takılmaya başladım. Pinterestteki bazı görselleri suluboyaya uyarlıyordum.

Bunları bir kağıda 5 ayraç olarak yaptım mesela. Minik doodle tasarımları olarak görmüştüm. Suluboyaya uyarladım.

Pinterestteki bu tarz tasarımları renklendirdim.

Bu tarz geometrik şekiller gördüm ve bunları da çizip renklendirdim.

Daha sonra daha büyük çalışmalara el atmaya başladım. Nasıl bir gaza gelmekse :)


N'e kedisi Mofu'yu çizip hediye ettim bu arada :)

Tam olarak ne zamana denk geldiğine emin olamadığım bir noktada malzemelerim bana yetersiz gelmeye başladı. Yaptığım resimler içime sinmemeye başladı ve bu noktada suluboyaya da iyice gönül verdiğim için bu işe bir tık daha bütçe ayırmaya karar verdim. Tamam yalan söyledim- aslında bir bütçe ayırmayacaktım kendimi bu hobiden hobiye atlama konusunda ıslah etmek istiyordum. Ama kalimbayı artık hiç elime almadığımdan boş dursun istemedim ve hepimizin aklına ilk gelen ikinci el sitesinde sattım. Oradan aldığım parayla da suluboya alışverişi yaptım. Bu noktada malzemeler konusunu çooook detaylı araştırdım. Ama ben size uzun uzun anlatamayacağım maalesef. Bilmeniz gereken her şey bence iki blogda.
  • Suluboya Dünyası : Harun Bey'in çalışmaları gerçekten çok iyi. Başta sadece çalışmalarını hayranlıkla izlemek için giriyordum bloga. Ama zamanla her konuda açıp baktığım bir kaynağa dönüştü. Boya araştırmasını yaparken de çok faydasını gördüm. 
  • Neredeyse Ressam : Müberra Hanım'ın da çalışmalarına bayılıyorum. Çoğu çalışmasını da denedim açıkçası. Benimle çiz videoları da var. Youtube kanalını da yazmıştım. Suluboyaların özellikleri hakkında derin bir bilgisi var. Renk çemberi yazısını da mutlaka okumalısınız. Tüm bu saydığım kanallar ve bloglar arasında bir numara benim için.
Tabi yine de size bahsetmem lazım çok kısa. Yazı da aldı başını gidiyor ama yapacak bir şey yok.

Suluboyalar temelde üç çeşitten oluşuyor. 
Alt sınıfta hepimizin ilkokulda ortaokulda kullandığı suluboyalar var. Benim elimdeki Giotto ve Renart bu sınıftan. 
Orta Sınıfta öğrenci kalite suluboyalar var. Van Gogh, Winsor and Newton, Daler Rowney gibi markaların orta sınıf boyaları var.
Bir de üst sınıfta profesyonel suluboyalar var. Genelde tüp şeklinde suluboya tercih ediyor profesyoneller. 
Hemen hemen her marka hem orta sınıf öğrenci versiyonu hem de üst sınıf profesyonel versiyonu üretiyor. Misal Daler Rowney Aquafine adıyla orta sınıf öğrenci versiyonu ve Artists adıyla profesyonel versiyonu üretiyor veya Winsor and Newton'ın orta kalite Cotman serisi ve üst sınıf Artists serisi üretiyor. Bizim profesyonellere ihtiyacımız -şimdilik- yok. Ülkemizde satılan orta kalitede bakabileceğiniz marka ve seriler ise şunlar.
  • Daler Rowney - Aquafine
  • Winsor and Newton - Cotman
  • Royal Talens Van Gogh
Ben bunlardan Daler Rowney'i tercih ettim. Aquafine serisinin travel setini aldım. Bu üç boyanın üçünden de memnun kalırdım tahminen ama Daler Rowney tercih etmemin tek nedeni renk paletinin 18 renk olması. Diğerlerinin hepsi daha azdı.


Boyadan sonra kağıdı değiştirmem gerektiğini farkettim. 190 gr suluboya için çok ince bu yüzden de çok kırışıyor. Bunun yerine Canson 300 gr kağıtlara geçiş yaptım. Daha çok para verebilecek olsam Arches 300gr cold-press kullanırdım ama maalesef fiyatı Canson'un 3 katı kadar bir fiyatta. Avant Garde %20 pamuk 300 gr kağıdı da denedim ama o pek bana göre değildi açıkçası. İki üç kat fırça geçtiğimde sayfa yıprandı ve çirkin bir görüntü oluştu. O nedenle Canson'la devam ettim.


Avant Garde'de çok vaktim olmadığında küçük çizimler yapıyorum, o defteri de öyle değerlendiriyorum.

Bunun dışında fırçalarımdan memnundum açıkçası. Başlangıç için sentetik fırçalar ideal gerçekten. İlk aldığım sette Daler Rowney 2,4 ve 6 numaralı Round fırça, 8 ve 12 numaralı Flat fırça vardı. Bana yeterli geliyordu.  Bu arada siz bir set almayacaksanız bence ilk olarak 4 numara round fırça almalısınız. Suluboyaların içinden ilk çıkan fırçada odur. Çünkü ıslandığında ucu ince olduğundan daha ince bir fırça gibi de kullanabilirsiniz, biraz bastırdığınızda kalınlaştığı için daha kalın bir fırça olarak da kullanabilirsiniz.

Sadece detaylar için daha ince bir fırçaya ve bir zemin fırçasına ihtiyacım vardı, Fanart'ın 1 numaralı fırçasını ve 2 numara bir zemin fırçası aldım. Bir de Artline'ın 0.3 ve 0.6 çizim kalemini aldım.

Konu çok uzadı be dostlar. Ne anlattım ne oluyordu kaybettim ara ara. Sonuç olarak emek emek hazırladığım bir suluboya dosyası oldu. İçime de sindi. Birkaç haftadır suluboya yapmadım elimin unutmasından çok korkuyorum. 

Sizi seviyorum, suluboyaya başlamama neden olduğu için bu yazıyı N'e ithaf ediyorum.

Arivederçii^^(Öz)

3 yorum:

  1. OOOFFF BİRAZ ÖNCE YAZDIĞIM YORUMU ONAYLAMADAN ÇIKMIŞIM!!! Şimdi coşkumdan hiçbir şey eksiltmeden tekrar yazacağım yazdıklarımı.

    Caaanımmm Öz'cüğüüümm iyi ki varsın teşekkür ederiim <3 Bütün bu süreci benden gizli devam ettirmen ve sonunda evimin baş köşesine astığım eserini çeşitli aksaklıklar sonucu bana ulaştırdığın için teşekkürler <3
    Bu arada çirkinleşmeden gidemeyeceğim yukarıda bütüüüün o güzel çizimlerden sadece Mofu bende, diğer çizimler çeşitli manipülasyonlarla Gamga'ya geçmiş bulunuyor. Öz'ün bundan sonra bu kandırıkçı hareketlere karşı dikkatli olmasını temenni ediyorum....
    Söylemeden geçemeyeceğim hayatım boyunca aldığım en çabalı ve süreçli hediye sanırım. Bunun için ve her şey için tekrar teşekkür ederim ponçiğim <3 iyi ki varsın.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. N'immmmm. Sana bayılıyorum. Bu süreçte bunu seninle paylaşmamak çok zordu. Çok sancılı bir süreçti. Ama sonucundan çok memnunum. Beni suluboyayla tanıştırdığın için çokk mutluyumm çoookkk :)

      Sil
  2. PS: yorum yaparken kimlik olarak ad/url kısmını kullanıyorsanız adınızı ya da nickname'inizi girdikten sonra robot olmadığınızı ispatlamanız gerekiyor. ( Biz robot olmadığınıza inanmaya çok hazırız ama sistem pek değil anlaşılan)
    Olur da hayatımızdaki 5 kişi dışında okuyan ve yorum yapmak isteyen olursa bu minik detaydan bahsetmek istedim. Yorum yaparsanız baya bi sevinir, heyecanlanır ve kesinlikle şımarırız. Teşekkürler..

    YanıtlaSil